ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙCΓΛΥΦΑΔΑC

ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ, ΒΟΥΛΑC, ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗC& ΒΑΡΗC

ΙΕΡΟCΝΑΟCΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΛΙΑ 10, 166 72 ΚΟΡΜΠΙ ΒΑΡΗΣ

Τηλέφωνο- fax: 210-9655370,   http://www.profitilia-kormpivari.gr,   e-mail: p-elia-v@otenet.gr

Ομιλία

του πατρός Σταμάτη Σκληρή

με θέμα

«Οι εμφανίσεις του Χριστού

μετά την Ανάσταση»

την Τρίτη 15 Μαΐου στις 20:00

στον Ναό μας

Βιογραφικό Σημείωμα του π. Σταμάτη Σκληρή


Ο πατήρ Σταμάτης Σκλήρης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1946.
Σπούδασε Ιατρική (1971) και Θεολογία (1976) στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Παρακολούθησε μαθήματα τέχνης και Ιστορίας της Τέχνης στο Παρίσι και στο Βελιγράδι.
Έχει μελετήσει την τοιχογραφία της εποχής των Παλαιολόγων στα βυζαντινά μνημεία του 14ου αιώνα.

Έχει δημοσιεύσει μελέτες θεωρίας και κριτικής της τέχνης σε διάφορα καλλιτεχνικά και θεολογικά περιοδικά

 

Το 1979 χειροτονήθηκε ιερέας και αμέσως μετά υπηρέτησε ως εφημέριος στην ενορία Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας.
Το 1986 οργάνωσε Εργαστήριο Βυζαντινής Αγιογραφίας στο Ίδρυμα Γουλανδρή – Χορν. Δίνει διαλέξεις πάνω σε θέματα θεολογίας και αισθητικής της βυζαντινής εικόνας.
Έχει λάβει μέρος σε διάφορες ομαδικές και ατομικές εκθέσεις (Γκαλερί «Ζυγός, 1991 και 1994, στην Αθήνα, Salon d’ Automne», 1992 και 1993, «Salon des artistes francais», 1993 στο Παρίσι).]
Ως ζωγράφος έχει δημιουργήσει προσωπικό ύφος, το οποίο προέρχεται από σύνθεση της παραδοσιακής με τη σύγχρονη τέχνη.

 

 

ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ 2012 ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟΥ ΑΓΙΑΣ ΞΕΝΙΑΣ

 

Προσκυνηματική Εκδρομή

στην Ι. Μ. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

στην Άνω Βάθεια, Εύβοιας

το Σάββατο, 31 Μαρτίου 2012

 

 

  • Αναχώρηση λεωφορείου από την εκκλησία μας στις 07:00

 

 Πρώτη στάση για προσκύνημα στηνΙερά Μονή Αγίου Νικολάου που βρίσκεται σε απόσταση 7 χλμ από την Άνω Βάθεια της κεντρικής Εύβοιας, ανάμεσα στο πράσινο των πλατάνων και των κυπαρισσιών, με υπέροχη θέα στο νότιο Ευβοϊκό και τις απέναντι ακτές της Αττικής. Ο επισκέπτης, καθώς διέρχεται την κεντρική πύλη της μονής, βλέπει στην αυλή τον θεόρατο πλάτανο, ηλικίας περίπου 1000 ετών, ενώ η βρύση στη ρίζα του τρέχει ασταμάτητα γάργαρο νερό.

  

Ο Ναός, ρυθμού μονόκλιτης σταυρεπίστεγης βασιλικής, είναι το μόνο από τα αρχαία κτίσματα της Μονής που διέφυγε από τη φθορά του χρόνου και των φυσικών καταστροφών.

Αν και δεν είναι επαρκείς οι πληροφορίες, γίνεται δεκτό από τους ειδικούς, ότι η πρώτη μοναστική αδελφότητα εγκαταστάθηκε στα μέσα του 15ου αιώνος, (1455). Το Καθολικό, προς τιμήν του Αγίου Νικολάου, ανοικοδομήθηκε από το 1460 ως το 1463 και αγιογραφήθηκε αμέσως με πολλές από τις αγιογραφίες αυτές να σώζονται μέχρι σήμερα. Εδώ είναι αποθησαυρισμένα τίμια λείψανα των Αγίων: Νικολάου, Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Χαραλάμπους, Ξενοφώντος, Παρασκευής, Οσίου Δαβίδ, Αρσενίου του Καππαδόκου και Παντελεήμονος

Φαίνεται - από τα λίγα στοιχεία που υπάρχουν - ότι ο βίος της Μονής υπήρξε αδιατάρακτος μέχρι τις αρχές του 18ου αιώνος, οπότε άρχισαν και οι αγώνες σε διάφορα σημεία του ελλαδικού χώρου κατά των Τούρκων.

Η νέα, σύγχρονη ιστορία της παλαίφατης αυτής Μονής άρχισε το 1963 με τη μετατροπή της σε γυναικεία και την εγκατάσταση στα ημιερειπωμένα κτίσματα, αδελφότητος 5 μοναχών υπό την ηγουμένη Μακαρία Μητσοπούλου (+1988). Με εράνους, δωρεές, προσωπική εργασία των μοναζουσών αλλά και πολλών κατοίκων των κοντινών χωριών, κτίσθηκε η πρώτη πτέρυγα κελλιών στην αρχή και νέες πτέρυγες στη συνέχεια, ανοικοδομήθηκαν παρεκκλήσια (Οσ. Θεοδοσίου του Νέου και Αγ. Νεκταρίου), φιλοτεχνήθηκε νέο τέμπλο (1973), ετοιμάσθηκαν  εργαστήρια αγιογραφίας και κεντητικής, καθιερώθηκε στον περίβολο το Κοιμητήριο των Μητροπολιτών Χαλκίδος, (Νεοφύτου Αδάμ, Καλλινίκου Καμπάνη, Χριστοφόρου Σταματιάδη, Ευγενίου Δεπάστα, Παντελεήμονος Κριεζή, Χρυσάνθου Προβατά, Γρηγορίου Πλειαθού και Νικολάου Σελέντη), καθώς και Κοιμητήριο των μοναζουσών έξω από τα τείχη της Μονής.

 

  • Επόμενη στάση στην Νέα Αρτάκη Εύβοιας, στο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας της Φανερωμένης.

  

Η ιστορία του ονόματος Της, «Φανερωμένη», προέρχεται από την γη της Μικράς Ασίας και συγκεκριμένα από τους πρόποδες του Όρους Δινδύμου, λίγα χιλιόμετρα έξω από την Κύζικο. Εκεί, όπως η παράδοση μας πληροφορεί, κατά τον 12ο αιώνα μ. Χ. ανακαλύφθηκε κατά θαυμαστό τρόπο, ανάμεσα στους θάμνους, στον τόπο του ναού της αρχαίας θεάς Κυβέλης,  Ιερά και Σεβάσμια Εικόνα της Θεοτόκου, την οποία οι κάτοικοι της Κυζίκου ονόμασαν Φανερωμένη.

Στο τόπο της ευρέσεως της Ιεράς Εικόνος, μάλιστα, ανήγειραν ομώνυμη Ιερά Μονή της «Παναγίας της Φανερωμένης», όπου και φυλασσόταν η Ιερά Εικόνα μέχρι το έτος 1922, οπότε οι κάτοικοι της Κυζίκου αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις πατρογονικές εστίες τους παίρνοντας και την Ιερά Εικόνα της Φανερωμένης.

Πορευμένοι οι Αρτακινοί προς την Ελλάδα, διήλθαν από την Κωνσταντινούπολη. Εκεί, αφού το Οικουμενικό Πατριαρχεί έλαβε γνώση της παρουσίας της Ιεράς Εικόνος στην Πόλη, την παρέλαβαν Κληρικοί του με τις πρέπουσες τιμές και την εναπόθεσαν στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

Οι Αρτακινοί τελικά εγκαταστάθηκαν στην σημερινή τοποθεσία της Νέας Αρτάκης, που σήμερα είναι μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Εύβοιας, με πληθυσμό περίπου 6.000 κατοίκους.

Στην σημερινή τοποθεσία, τρεις δεκαετίες μετά και συγκεκριμένα τη μεσημβρία της 29ης Απριλίου 1951, Κυριακής του Πάσχα, οκτώ κορίτσια, ηλικίας 10 – 12 ετών, βρίσκονταν σε παραλιακή τοποθεσία και μέσα στο αναστάσιμο κλίμα της ημέρας έπαιζαν και τραγουδούσαν. Ξαφνικά, σε μικρή απόσταση πρόσεξαν μία μαυροφορεμένη, εξαιρετικά άμορφη γυναίκα, γονατιστή και σε στάση προσευχής. Στα χέρια Της φορούσε χρυσά επιμανίκια και στο κεφάλι Της είχε μαύρη καλύπτρα και φωτοστέφανο.

Τα μικρά κορίτσια, μπροστά σ’ αυτό το θέαμα ταράχτηκαν και γεμάτα φόβο έφυγαν από τον τόπο για να ειδοποιήσουν τούς γονείς τους. Όμως, όταν εκείνοι κατέφθασαν στον τόπο, η μαυροφορεμένη γυναίκα είχε εξαφανισθεί. Όχι όμως και τα ίχνη της παρουσίας της. Τα αποτυπώματα των γονάτων της βρίσκονταν ακόμη στο χώμα.

Τα μικρά κορίτσια ανέφεραν τα γεγονότα στον Εφημέριο του χωριού, τον μακαριστό π. Σπυρίδωνα Αθανασίου και εκείνος στον επίσης μακαριστό Μητροπολίτη Χαλκίδος Γρηγόριο (Πλειαθό) (1922 – 1968), ο οποίος κάλεσε τα κορίτσια πού του επιβεβαίωσαν το θαύμα, λέγοντάς του μάλιστα ότι η γυναίκα εμφανίστηκε και στον ύπνο τους, λέγοντάς τους ότι είναι ἡ Παναγία και ότι στον τόπο της εμφανίσεως Της έπρεπε να χτίσουν Εκκλησία.

Μετά από αυτά τα γεγονότα, ο Μητροπολίτης έδωσε την κανονική ευλογία του για να ανεγερθεί Ιερός Ναός προς τιμήν της Παναγίας, ο οποίος αργότερα έλαβε τη νομική μορφή του Ιερού Προσκυνήματος.

Ο θεμέλιος λίθος του Ιερού Ναού κατατέθηκε το 1951 και τα εγκαίνια τελέσθηκαν το 1969 από τον μακαριστό Μητροπολίτη Χαλκίδος Νικόλαο (Σελέντη) (1968 - 1974).  Στον τόπο της Παναγιοφανείας χτίστηκε το Ιερό Παρεκκλήσι, και πάνω από αυτό, το κωδωνοστάσιο του Ιερού Ναού.

       Στον στο Β.Α. μέρος του προαύλιου χώρο του Ιερού Προσκυνήματος, ανεγέρθησαν μεγαλοπρεπή ιερά προσκυνητάρια που αναφέρονται στη ζωή του Κυρίου και της Παναγίας  Στη νότια πλευρά του προαυλίου έχει ανεγερθεί το Λαζάρειο Πνευματικό Κέντρο, ενώ στη δυτική πλευρά υπάρχει ευρύχωρη αίθουσα για την προσφορά καφέ και γλυκισμάτων μετά τη Θεία Λειτουργία, αλλά και για άλλες δραστηριότητες

 

  •  Τελευταία στάση για φαγητό και καφέ, πριν την επιστροφή.

 

Κόστος συμμετοχής: 15 €, το άτομο.

 

 

Περισσότερα Άρθρα...

Χριστός Ανέστη!

Αληθώς ανέστη!

 

Τεσσαρακοστή

                                                                                                           

Η έκφραση «Χριστός ανέστη!» (Ο Χριστός αναστήθηκε!) αποτελεί τον περισσότερο διαδεδομένο χαιρετισμό μεταξύ των Ορθόδοξων Χριστιανών που λέγεται από το Πάσχα, δηλαδή την εορτή της Ανάστασης του Χριστού, και για σαράντα ημέρες, δηλαδή μέχρι την απόδοση του Πάσχα, την Τετάρτη της παραμονής του εορτασμού της εορτής της Αναλήψεως. Η έκφραση αυτή που προέρχεται από ευαγγελική ρήση, αποτελεί και την αρχή του γνωστότερου αναστάσιμου τροπαρίου που λέγεται κατά την ίδια περίοδο:
Χριστός Ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας
και τοις εν τοις μνήμασιν, ζωήν χαρισάμενος